جراحی زیبایی چانه (ژنیوپلاستی)

ژنیوپلاستی

ژنیوپلاستی

جراحی زیبایی چانه 

در جراحی ژنیوپلاستی، شکل و ساختار چانه اصلاح می‌شود که این امر می‌تواند بر روی تناسب و زیبایی چهره تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. بیشتر افرادی که تصمیم به انجام ژنیوپلاستی می‌گیرند به دنبال ایجاد هماهنگی و توازن در چهره خود هستند که این حالت ممکن است از طریق بزرگ کردن چانه و برجسته کردن آن انجام گیرد. با این وجود در برخی موارد، ژنیوپلاستی برای کوچک کردن چانه نیز انجام می‌شود. ژنیوپلاستی معمولاً همراه با سایر جراحی‌های زیبایی مانند رینوپلاستی صورت می‌گیرد. در اغلب موارد برای ایجاد چهره‌ای زیباتر، انجام ارتودنسی نیز توصیه می‌شود.

روش جراحی

به طور کلی، دو روش برای انجام ژنیوپلاستی وجود دارد:

  • بزرگ کردن چانه و تجدید ساختار آن با استفاده از پروتز
  • بزرگ کردن چانه و تجدید ساختار آن از طریق جابجایی استخوان چانه: در این جراحی، بخشی از چانه در آرواره پایین برش داده شده و به صورت فیزیکی جلو کشیده می‌شود. سپس با استفاده از پیچ و مهره دوباره به یکدیگر متصل می‌شوند.

 

ژنیوپلاستی

ژنیوپلاستی

این جراحی حدود ۲-۱ ساعت طول می‌کشد و در صورتی که همزمان با سایر جراحی‌های زیبایی انجام شود، مدت بیشتری به طول می‌انجامد. ژنیوپلاستی تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد. در اغلب موارد، جراحی با ایجاد برشی بر روی قسمت داخلی دهان انجام می‌شود بنابراین زخم‌ها دیده نمی‌شوند. در برخی موارد، یک برش دیگر نیز بر روی قسمت پایینی چانه ایجاد می‌گردد که جای زخم کوچکی باقی می‌گذارد. در بیشتر موارد بیمار می‌تواند بعد از ریکاوری، در همان روز مرخص شود. چانه و گاهی گونه‌ها برای چند روز یا چند هفته بعد از عمل، کبود خواهد بود که به تدریج کبودی از بین می‌رود. بیماران باید تا زمان بهبود جای زخم از غذاهای نرم استفاده کنند. گاهی بیماران برای دو تا سه ماه بعد از جراحی، بی‌حسی را در چانه و لب پایینی خود تجربه می‌کنند.

چه افرادی کاندیدای ایده‌آل برای جراحی ژنیوپلاستی هستند؟

  • کاندیدای ایده‌آل برای بزرگ کردن چانه، فردی است که هیچ‌گونه عوارض پزشکی قبلی ندارد.
  • چانه فرد برای صورتش بیش از حد کوچک باشد.
  • فردی که بتواند در طی دوره بهبودی، صبر و شکیبایی داشته باشد، زیرا رسیدن به نتیجه نهایی می‌تواند سه یا چهار ماه طول بکشد.
  • فردی که هیچ‌گونه مشکلات عاطفی تشدید کننده افسردگی بعد از عمل نداشته باشد.
  • فردی که طی شش ماه قبل از عمل جراحی، داروی آکوتان مصرف نکرده باشد.
  • فردی که به دلیل اختلال مادرزادی و یا وارد شدن تروما و ضربه شدید به صورت، نیاز به جراحی چانه داشته باشد.

وضعیت بیمار پس از جراحی چانه و فک چگونه است؟

۷ یا ۱۰ روز بعد از جراحی، بازگشت به کار و فعالیت‌های عادی جایز است و معمولاً پانسمان چانه یک هفته پس از عمل جراحی برداشته می‌شود.

بسته به نوع عمل، بیمار ممکن است مستقیماً به خانه خود برود، در غیر این صورت لازم است در بیمارستان برای یک یا چند روز بستری گردد.

در اغلب موارد، مقداری تورم و کبودی بعد از جراحی بروز خواهد کرد که معمولاً در عرض یک دوره چند روزه ناپدید خواهد شد. درد بیمار معمولاً بسیار کمتر از حد انتظار بیمار است و بیمار می‌تواند برای کنترل درد بعد از عمل، از دارو و یا از دستگاه کنترل درد استفاده کند.

اگر عمل جراحی نیاز به مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به دهان داشته باشد، برای راحتی بیشتر و تحمل درد بعد از عمل، توصیه‌هایی در خصوص بهداشت و رژیم غذایی به بیمار ارائه می‌شود. علاوه بر این، پزشک ممکن است یک رژیم غذایی مایع و نرم را برای چند روز (تا یک هفته) پس از عمل جراحی به بیمار توصیه کند.

در تمام موارد، مراجعات بعدی و پیگیری پس از عمل جراحی ضروری است و بسیاری از درمان‌ها به دندانپزشک و سایر متخصصان سلامت، ارجاع داده خواهد شد.

نتیجه جراحی ژنیوپلاستی چگونه است؟

بیمار نتیجه عمل جراحی خود را بلافاصله مشاهده خواهد کرد. اما پس از هفته اول، شکل چانه جدید، مشخص‌تر شده و هر روز طبیعی‌تر خواهد شد. نتایج این جراحی، دائمی است. لازم به ذکر است که پس از عمل جراحی، رابطه جراح و بیمار خاتمه نمی‌یابد. توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مدیریت وضعیت بعد از عمل تا حد زیادی به نتیجه عمل جراحی چانه بستگی دارد. تغییرات جزئی در اسکلت صورت، موجب تفاوت‌ بزرگی در ظاهر یک شخص می‌شود. اگر این جراحی به خوبی برنامه ریزی شده و به ‌درستی اجرا شود، جراح و بیمار هر دو می‌دانند انتظار چه چیزی را داشته باشند و نتایج بسیار خوبی می‌تواند بدست آید. برای کسب نتایج خوب و پایدار، انتخاب صحیح، تداوم درمان و رابطه خوب بیمار با جراح ضروری است.