جراح پلاستیک و زیبایی؛ مجاز یا غیرمجاز ؟!

جراح پلاستیک مجاز

جراح پلاستیک مجاز

 انتخاب جراح پلاستیک قابل اعتماد

جهت انجام عمل جراحی پلاستیک و زیبایی اولین و مهمترین مسئله انتخاب جراح مناسب و قابل اعتماد است. روشهای خاصی جهت شناخت جراح پلاستیک وزیبایی مناسب ودارای صلاحیت وجود دارد. جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در تشکلی به همین نام که تنها تشکل مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت است، سازمان یافته اند.

 

 فوق تخصص جراحی پلاستیک وزیبایی کیست؟

فوق تخصص جراحی پلاستیک وزیبایی باکسب دانش ومهارت درجراحی و با دارا بودن دانش زیباشناسی و با تجارب زیاد درگرایشهای مختلف جراحی پلاستیک و زیبایی، میتواند انتظارات متقاضیان این عمل را بنحو مطلوب جهت انجام رینوپلاستی، جوان سازی صورت، ماموپلاستی، ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن و لیپوماتیک و جراحیهای ترمیمی و… فراهم کند.

  • آیا همه اینها جراح پلاستیک وزیبایی هستند؟
  • آیا همه اینها صلاحیت عمل پلاستیک و زیبایی را دارا هستند؟
  • آیا همه اینها اجازه جراحی پلاستیک و زیبایی را دارند؟

در پاسخ به سوالات بایستی خاطرنشان کرد که:

  • نه همه اینها جراح پلاستیک وزیبایی هستند.
  • ونه همه شان صلاحيت لازم را دارند.
  • ونه مجاز به عمل های پلاستیک و زیبایی هستند.

 

چگونه میتوان جراح پلاستیک وزیبایی قابل اعتماد و باصلاحیت و مجاز را شناخت؟

 با دو روش میتوان جراح پلاستیک وزیبایی باصلاحیت و مجازراشناسایی کرد:

۱- با مراجعه به وبسایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران  (www.plasticsurgeons.ir)

 این انجمن تنها انجمن علمی موردتایید وزارت بهداشت ایران درزمینه جراحی پلاستیک و زیبایی میباشد . پزشکانی که عضو انجمن هستند فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی هستند  و مدرک معتبر مورد تایید وزارت بهداشت دارند و صلاحیت و اجازه لازم را جهت عمل های پلاستیک و زیبایی دارا هستند.

۲- استعلام از سازمان نظام پزشکی (www.irimc.org)

 هر پزشکی که فارغ التحصیل میشود آخرین مدرک تحصیلی خود را به سازمان نظام پزشکی ارایه میکند. لذا با استعلام از این سازمان میتوان به صحت و سقم اطلاعات پی برد. بامراجعه به وبسایت سازمان نظام پزشکی نوع مدرک و متخصص ویا فوق تخصص بودن هر پزشکی معلوم میشود:

 

اهداف تشکیل انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران:

جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در تشکلی به همین نام که تنها تشکل مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت است سازمان یافته اند.

این انجمن یکی از انجمن های قدیمی با قدمتی ۶۰ ساله است که حدوداً هم سطح با پایه گذاری انجمن های علمی دنیا میباشد. انجمن فوق به همت پیشکسوتان این رشته تاسیس و برخوردار از آموزشهای صاحب نظران شناخته شده جهانی در گذشته و حال بوده و باتبادل دانش و مهارتها با جراحان پلاستیک و زیبایی مطرح و بنام کشورهای دیگر توانایی ویژه ای جهت ارائه جراحی پلاستیک نوین دارا میباشد.

خوشبختانه جراحان ایرانی در همه زمینه های این رشته از علم و توانایی کافی برخوردار بوده و در سطح کشورهای معتبر این رشته می باشند. روزانه تعداد زیادی اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی مختلف در کشور ما با نتایج بسیار خوب انجام می شود. بینی که از شاخص ترین و برجسته ترین قسمت های صورت می باشد در کشور ما بیشترین عمل زیبایی را به خود اختصاص میدهد و متخصصین ما در این رشته دارای توانایی و تبحر منحصر به فردی هستند. دخالت افراد غیر متخصص در این رشته همواره دردسرهایی برای بیماران و نیز این انجمن داشته است.

 

شرایط عضویت درانجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران:

تشکل فعلی این انجمن از نخبگانی می باشند که دوره های کامل جراحی عمومی را گذرانده و پس از دریافت دوره های کامل تخصص جراحی عمومی نیز یک دوره کامل جراحی پلاستیک را میگذرانند آنگاه درجه فوق تخصص پلاستیک و زیبائی را دریافت می کنند. بنابراین پزشکان عضو این انجمن باید شرایط زیررا دارا باشند:

  • موفقیت درتحصیل پزشکی عمومی (۷ سال)
  • موفقیت درتحصیل تخصص جراحی عمومی و بورد جراحی (۴سال)
  • موفقیت در تحصیل در رشته فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و کسب مهارت در گرایشهای جراحی پلاستیک (۳سال) و قبول شدن دربورد مربوطه.
  • شرکت فعال درسمینارها و برنامه های آموزشی انجمن

امید است که هم میهنان عزیز با علم و آگاهی و با اطمینان خاطر جراح پلاستیک وزیبایی مناسب خود را انتخاب کنند و با خیالی آسوده نیازهای زیبائی خویش را برطرف نمایند و تحت تاثیر تبلیغات افرادی که صلاحیت علمی و عملی مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی را ندارند قرار نگیرند. بسیاری از این تبلیغات ها غیر واقعی است. و بسیاری از عوارض عمل های زیبایی ناشی از افراد بدون صلاحیت است.

 

نوشته ی دکتر علی اصغر خیری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی