درمان سردرد میگرن با بوتاکس

درمان میگرن

درمان میگرن

شیوع سردرد میگرن درکشورهای مختلف ۱۱تا ۳۲ درصد است. ۱۸ درصد زنان و ۶ درصد مردان دچار میگرن هستند و دو-سوم این بیماران به درمان دارویی پاسخ مناسبی نمی دهند. سردرد میگرن معمولا از ناحیه فرونتو-تمپورال شروع می شود، معمولا یک طرفه است و سردرد های عودکننده همراه با تهوع و فتوفوبیا (ترس از نور) می باشد. درمان سردرد میگرن با بوتاکس ازآنجا ناشی شد که خانمهایی که جهت جوان سازی صورت، بوتاکس استفاده کرده بودند وسابقه سردرد میگرن داشتند درپیگیریها عنوان کردند که سردردشان بهبود یافته است.

 یافته های بعدی و بررسیها، چهار ناحیه شروع کننده سردرد trigger site  را درخارج سرمطرح کردند. این یافته ها نشان میداد که سردرد میگرن با آزاد شدن استیل-کولین از این نواحی شروع می شود و با انتقال به داخل مغز باعث ایجاد آبشاری از وقایع می شودکه سردرد میگرن را بوجود می آورد . این چهار ناحیه عبارتند از :

  • ناحیه پیشانی (فرونتال)
  • ناحیه شقیقه (تمپورال)
  • ناحیه پس سری (اکسیپوت)
  • ناحیه تیغه بینی (سپتو نازال)

باتوجه به شرح حال و معیارهای تشخیصی میگرن، نواحی تریگر مشخص می شود. و با تزریق بوتاکس در ناحیه تریگر، منشاء شروع سردرد بلوک می شود. که ممکن است تزریق در ناحیه فرونتال یا تمپورال یا اکسی پوت باشد. اگر منشاء سردردمیگرن از پیشانی باشد با تزریق بوتاکس و بلوک عصب سوپرا اربیتال و سوپرا تروکلآر، سردرد رفع می شود. با توجه به اینکه اثر بوتاکس ۴تا ۶ ماه طول می کشد در طی این مدت سردرد نیز بهبود می یابد. جهت ادامه بهبودی تکرار تزریق لازم است. اگر شروع سردرد ازناحیه تمپورال یا اکسیپوت باشد تزریق بوتاکس در همین ناحیه انجام می شود. جهت تشخيص تریگر سپتونازال که درد پشت کره چشم است، سی تی اسکن لازم است. درمان آن اصلاح انحراف بینی و اختلال آن (سپتورینوپلاستی ) می باشد.

پبشنهاد ما:  اگر شما سردرد میگرن دارید و تحت نظر متخصص مغز و اعصاب تحت درمان هستید واگر سردرد شما با داروهای متعدد کنترل نمی شود، ما پیشنهاد میکنیم که بوتاکس را امتحان کنید. باید توجه داشته باشید که روش تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن با روش تزریق جهت جوان سازی متفاوت است

منبع:

Neligan plastic surgery, 1913