درمان ریزش مو

ریزش مو

درمان ریزش مو

ریزش مو یک مشکل شایع درآقایان و خانمها میباشد. بخش قابل توجه مراجعین به کلنیک های زیبایی از ریزش مو شاکی هستند. ریزش مو اگر بموقع تشخیص داده شود و درمان شروع شود میتواند مفید و موثر واقع شود.

سیکل رشد مو:

مو سه دوره (سیکل) رشد دارد: آناژن، کاتاژن، تلوژن.

رشد مو ازآناژن شروع وپس ازطی دوره کاتاژن به تلوژن ختم میشد. این دوره حدود ۳ تا ۵ سال طول میکشد. درآخر سیکل مو ریزش پیدا میکند و موی جدیدی شروع به رشد درهمان محل میکند و این دوره تکرار میشود. درناحیه سرحدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تارمو وجود دارد. با درنظر گرفتن این دوره که حداکثر ۵ سال طول میکشد روزانه ریزش حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مو طبیعی بنظر میرسد. اگر ریزش بیش از این باشد و موجب کم پشت شدن مو سر شود غیرطبیعی بوده و باید درمان شود.

علت ریزش مو:

شایعترین علت ریزش مو ،هم درجنس مرد وهم درجنس زن علت آندروژنیک است. دراین افراد که یک استعداد ژنتیکی وجود دارد فولیکل مو به عوامل خارجی ازجمله هورمونهای آندروژن حساس میشوند. درناحیه ای ازسر که به آندروژن حساس هستند رشد مو و قطر تار مو کاهش می یابد. تستوسترون بوسیله ردوکتاز به دی هیدروتستوسترون تبدیل میشود که با اثر به پیاز مو موجب این نوع ریزش میشود. داروی فیناستراید (finastridr) با مهار آنزیم ردوکتاز موجب پیشگیری ودرمان ریزش مو آندروژنیک میشود.

ریزش مو درآقایان:

ریزش مو در آقایان درنواحی خاصی بیشتر است. ژنتیک درآن موثر است. شروع داروهای مهار کننده ردوکتاز (فیناستراید)، بویژه درجوانان میتواند دردرمان ریزش مو موثر باشد. ماینوکسیدیل (minoxidil) با افزایش خون رسانی بافت ناحیه، به درمان ریزش کمک می کند.

ریزش مو درخانم ها:

هرچند علل مختلفی برای ریزش مو درخانمها و وجود دارد، علل آندروژنیک دراینجا نیز عامل اصلی ریزش مو میباشد. علل دیگری که درخانمها بصورت حاد موجب ریزش مو میشود جراحی ها، داروها، بیماریهای متابولیک و اوتوایمیون میباشد. یکی ازعلل شایع ریزش مو درخانمها، رژیم غذایی سخت جهت کاهش وزن است. اگر رژیم غذایی حاوی مقدارکافی پروتئین و چربیهای ضروری و ویتامینهای کافی نباشد موجب ریزش مو میشود.

آزمایشات لازم جهت بررسی علت ریزش مو درخانمها:

• total and free testosterone
  • dehydroepiandrosterone sulfate
  • ۱۷-hydroxy-progesterone

درمان ریزش مو:

درمان ریزش مو اصلاح علت زمینه ای است.

اگر رژیم غذایی سخت و نامناسب موجب آن است بایستی اصلاح شود. داروهای مکمل تغذیه ای بویژه اگر حاوی ویتامینهای لازم و زینک و سلنیوم باشد دربهبودی ریزش مو موثر است. اگر علت ریزش مو جراحی است و استرسهای مربوط به آن وحامگی میباشد بعداز رفع آن، مشکل حل میشود.

درمان ریزش مو آندروژنیک:

همانطور که گفته شد علت آندروژنیک شایعترین علت ریزش درهردوجنس است. اگر ریزش مو علل آندروژنیک داشته باشد درمان اختصاصی آن بایستی انجام شود.

چه داروهایی در ریزش مو آندروژنیک موثر است؟

• Minoxidil
  • Finasteride
  • Dutasteride
  • Spironolactone

داروهایی هستند که در ریزش مو موثر هستند. این داروها درزنان و مردان مصرف میشوند.

• مینوکسیدیل: مینوکسیدیل ۲درصد و ۵درصد، بصورت موضعی دوبار در روز، با پاسخ بیولوژیک و افزایش خونرسانی ورساندن مواد مغذی به ریشه مو در درمان ریزش موثر است. مینوکسیدیل با تسریع در ریزش موهایی که درفاز تلوژن هستند بمدت ۴تا۶ هفته بطور پارادوکس ریزش را افزایش میدهد که با ادامه مصرف مشکل رفع میشود.
  • فیناستراید: داروی فیناستراید (finastridr) با مهار آنزیم ردوکتاز موجب پیشگیری ودرمان ریزش مو آندروژنیک میشود. این دارو درهردوجنس مصرف میشود. درجنس مذکر ۱میلی گرم روزانه مصرف میشود. دوره درمان ۶ماه تا یک سال است. این دارو در۹۰ درصدمردان ریزش مو را متوقف میکند و در۷۰ درصد موجب رویش مو میشود. ۵قرص میلی گرم درمردان همراه با عوارض است و توصیه نمیشود. درخانم درصورتیکه درسن باروری فیناستراید مصرف میشود ازحاملگی باید پیشگیری شود. بعداز سن باروری دوز مصرف دارو ۲٫۵تا ۵ میلی گرم مورد نیاز است.
  • Dutasteride: دوتاستراید با دوز ۰٫۵میلیگرم بهتر و موثرتر از فیناستراید ۵ میلی گرم دردرمان ریزش مو عمل میکند.
  • Spironolactone: اسپیرونولاکتون باکاهش هورمونهای آندروژن عمدتا ازطریق افزایش دفع آن ازطریق کلیه  بویژه دردرمان ریزش آندروژنیک زنان اثر میکند.

آیا ریزش مو درمان دیگری دارد؟

داروهایی که ذکر شد توسط سازمان غدا و دارو آمریکا جهت درمان ریزش مو تایید شده است. داروهای دیگر مثل  PRP و تزریق موضعی داروهای خاص هنوز مورد تایید نیست.

پیوند مو:

درمواردی که درمان مناسب ریزش مو انجام نشده و ریزش مو پایدار شده، پیوند مو ممکن است درنظر گرفته شود. دریک جلسه تا۱۵۰۰ فولیکل مو را میتوان پیوند کرد. درموارد شدید ممکن است دوجلسه جهت پیوند لازم شود. ۹۰ درصد موهای پیوندی به رشد طبیعی و مورد انتظار ادامه میدهد.

نوشته ی دکتر علی اصغر خیری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی